• Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας
  • Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας
  • Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας
  • Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας
Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας

Περιβαλλοντική εκπαίδευση και πολύπλευρη ευαισθητοποίηση για τη βιοποικιλότητα, με πρωταγωνιστές τα φυτά!

Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2016

Ολοήμερο σεμινάριο του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας και το Τμήμα Βιολογίας ΑΠΘ, με τίτλο:

Περιβαλλοντική εκπαίδευση και πολύπλευρη ευαισθητοποίηση για τη βιοποικιλότητα,
 με πρωταγωνιστές τα φυτά!

 

9:00-9:45 π.μ. Προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην Ημαθία

Εισηγητές:

  • Λιάνα Στυλιανού: Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας
  • Έφη Αντωνιάδου: Τα φυτά στα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης των σχολείων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας: δυνατότητες, προβληματισμοί και προτάσεις
  • Λένα Δημητριάδου: Οι κρεμαστοί κήποι… της αειφορίας
  • Δημήτρης Κατσαβός, Στέφανος Τσέλιος και Νίκος Κρίγκας: Yλοποίηση του προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Erasmus + με τίτλο Nature detectives (alien invasive species) στο Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας Ημαθίας

 

9:45-11:15 π.μ. Βιοποικιλότητα: έννοια-πλαίσιο, υλικό και εργαλεία για δραστηριότητες

  1. Μαρία Κατσάρου: Βιοποικιλότητα είμαστε όλοι! – 15 λεπτά
  2. Νίκος Κρίγκας: Αξιοποιώντας το βιβλίο «Ζιζάνια ελληνικών πόλεων - Συνανθρωπιστικά φυτά στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον» ως εργαλείο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης – 15 λεπτά
  3. Δήμητρα Μπατζιλή: Ένα απρόσωπο αστικό ρέμα αποκτά ταυτότητα και αναδεικνύεται: το βοτανικό μονοπάτι «Το πράσινο στο ρέμα Θ. Σοφούλη έχει ταυτότητα: Ελάτε να γνωριστούμε!» – 10 λεπτά
  4. Νίκος Κρίγκας: Το βιβλίο «Με...Νου, Αρωματόκηπος και Ευεξία» μας προ(σ)καλεί να εμπλουτίσουμε την καθημερινότητά μας – 15 λεπτά
  5. Λυδία Κατσίκα και Δημήτρης Παππάς: Δομή, αξιολόγηση και προοπτικές επέκτασης του καινοτόμου προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης «Το πράσινο στο πρώην στρατόπεδο Κόδρα έχει ταυτότητα: Εξερευνήστε το!» – 15 λεπτά
  6. Νίκος Κρίγκας: Εξημέρωση ελληνικών αυτοφυών φυτών για διατήρηση-προστασία και αειφορική αξιοποίηση– 5 λεπτά
  7. Δέσποινα Βώκου: Αξία βιοποικιλότητας και περιβαλλοντική εκπαίδευση – 15 λεπτά

 

11:15-11:30 Ερωτήσεις-Συζήτηση

 

11:30-11:45  – Διάλειμμα και Καφές

 

11:45-14:45 – Ποικιλία σεναρίων και δραστηριοτήτων [κυλιόμενα βιωματικά εργαστήρια για δύο ομάδες εκπαιδευτικών]

Συντονισμός-δημιουργία βιωματικών εργαστηρίων: Νίκος Κρίγκας και Δέσποινα Βώκου

 

Ομάδα Α:  Εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης - Με αφόρμηση από τον «μεγάκοσμο» (αφόρμηση α): 11:45-13:20 άξονες διακρίνω-ταξινομώ, ρωτάω-ερευνώ-διαπιστώνω / 13:20-14:45 άξονες χρησιμοποιώ, δημιουργώ, παίζω-μαθαίνω

Αφόρμηση-ευαισθητοποίηση «Αυτός ο κόσμος ο μικρός, ο μέγας!»

α. Θεόδωρος Μαρέτης: Ερεθίσματα από το «μεγάκοσμο»: ντοκυμαντέρ Home – 5 λεπτά

 

Ομάδα Β: Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης - Με αφόρμηση από τον «μικρόκοσμο» (αφόρμηση β): 11:45-13:20 άξονες παίζω-μαθαίνω, δημιουργώ, χρησιμοποιώ / 13:20-14:45 άξονες διακρίνω-ταξινομώ, ρωτάω-ερευνώ-διαπιστώνω

Αφόρμηση-ευαισθητοποίηση «Αυτός ο κόσμος ο μικρός, ο μέγας!»

β. Ευαγγελία Μαρτίνη: Ερεθίσματα από το «μικρόκοσμο»: ντοκυμαντέρ Microcosmos – 5 λεπτά

 

Άξονας Α: Διακρίνω και ταξινομώ τη βιοποικιλότητα – 40 λεπτά

  1. Δημήτρης Παππάς: Πως να εξερευνήσω τη βιοποικιλότητα στην πόλη; – 10 λεπτά
  2. Νίκος Κρίγκας: Πως να αναγνωρίσω την ταυτότητα των φυτών στο αστικό περιβάλλον; – 10 λεπτά
  3. Κωνσταντίνος Τσαρίδης: Πως διακρίνω τα άγρια βρώσιμα χόρτα; – 5 λεπτά
  4. Εμμανουήλ Μανιάς: Κάρτες αναγνώρισης φυτών στο πεδίο – 5 λεπτά
  5. Μαρία Παπαδοπούλου: Έχουν τα φυτά στρατηγική στον τρόπο που ζουν; – 10 λεπτά

 

Άξονας Β: Ρωτάω, ερευνώ, διαπιστώνω – 45 λεπτά

  1. Αντώνης Κατσούλας: Τα αλλόχθονα φυτά ήρθαν και στον τόπο μου; - 5 λεπτά
  2. Θεόδωρος Μαρέτης: Τα αυτόχθονα και τα αλλόχθονα φυτά ανθίζουν την ίδια περίοδο; – 5 λεπτά
  3. Αντώνης Κατσούλας: Πως θα ήταν η διατροφή μας αποκλειστικά με αυτόχθονα ή με αλλόχθονα φυτά; - 5 λεπτά
  4. Δήμητρα Μπατζιλή: Η άσχημη οσμή χρησιμεύει; – 5 λεπτά
  5. Άννα Γρένδα: Τι γνωρίζουν/πιστεύουν οι κάτοικοι της περιοχής σου για τα αλλόχθονα φυτά; -10 λεπτά
  6. Κωνσταντίνος Τσαρίδης: Τι και ποιοι (ανα)γνωρίζουν τα «χόρτα» στο οικείο περιβάλλον; – 5 λεπτά
  7. Αντιγόνη Βαλμά: Ιδιότητες αρωματικών-φαρμακευτικών φυτών: Αξιολόγησε την «αλήθεια»! – 10 λεπτά

 

Άξονας Γ: Χρησιμοποιώ τη βιοποικιλότητα – 20 λεπτά

  1. Μαρία Κατσάρου: Σχολικός αρωματόκηπος: καλλιεργώ και ανακαλύπτω την ποικιλότητα οσμών-γεύσεων – 10 λεπτά
  2. Γεμελιάρη Πετρούλα: Δημιουργική μαγειρική στο σπίτι, γευσιγνωσία στην τάξη, ή και αντίστροφα – 10 λεπτά

 

Άξονας Δ: Δημιουργώ με τη βιοποικιλότητα – 30 λεπτά

  1. Άννα-Κατερίνα Μαλαμίδου: Δημιουργικό κολάζ με φυτικά υλικά (αυτόχθονα και αλλόχθονα) – 5 λεπτά
  2. Κυριακή Αναστασιάδου: Ζωγραφική βιοποικιλότητας – 5 λεπτά
  3. Ευαγγελία Μαρτίνη: Φωτογραφική τεκμηρίωση βιοποικιλότητας: στιγμιότυπα και εποχικότητα – 5 λεπτά
  4. Άννα-Κατερίνα Μαλαμίδου: Αποτυπώσεις βιοποικιλότητας και εκθέσεις ευρημάτων-τεκμηρίων – 5 λεπτά
  5. Ιωάννης Ράλλης: Θεατρικά παιγνίδια «Το ρέμα καλεί σε βοήθεια!» και «Από που είσαι εσύ;» - 10 λεπτά

 

Άξονας Ε: Παίζω με τη βιοποικιλότητα και μαθαίνω – 30 λεπτά

  1. Ευαγγελία Μαρτίνη: Ονόματα φυτών και αναγραμματισμοί – 5 λεπτά
  2. Ελεονόρα Γκαλαΐτση: Τaboo φυτικών ονομάτων – 10 λεπτά
  3. Λυδία Κατσίκα και Κυριακή Αναστασιάδου: MEMORY φυτών: Δες, αναγνώρισε, θυμήσου, επέλεξε και κέρδισε! – 15 λεπτά

 

14:45-15:15 – Συζήτηση σε ολομέλεια   

15:15 Αξιολόγηση – Λήξη εργασιών -  Γεύμα

Μικροί βοηθοί

Εντάξτε τα παιδιά σας και τους μαθητές στο παιχνίδι της οικολογίας. Ορίστε τα υπεύθυνα για κάποιες εργασίες που προάγουν την οικολογική τους συνείδηση. Όπως να ελέγχουν αν έχουν κλείσει τα φώτα και τις συσκευές, να φροντίζουν τα φυτά, να ελέγχουν τις βρύσες αν είναι κλειστές, να κάνουν ανακύκλωση τις συσκευασίες από τα σνακ που τρώνε κ.λ.π. Ανταμείψτε τα γι’ αυτές τις εργασίες με κάτι που τους αρέσει και πιθανώς αυτή η καλή συνήθεια να κρατήσει για μια ζωή.